سئو وب سایت وردپرسی برای تازه کاران
تیر ۱۶, ۱۴۰۱تمام راه های بالا بردن قدرت دامنه !
دامین آتوریتی مقداریست که نشانه قدرت دامنه وب سایت شماست. هرچه این عدد بیشتر باشد، شانس شما برای قرار گرفتن در رتبههای بالا توسط موتورهای جستجو بیشتر است. در نتیجه وب سایت شما ترافیک بیشتری را دریافت خواهد کرد. دامین آتوریتی توسط ابزار MOZ معرفی شده است. ولی سایر شرکتها نیز بر اساس فاکتورهای گوناگونی به بررسی قدرت دامنه شما میپردازند. این مقدار عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. ایده رتبهبندی دامنهها بر اساس قدرت آنها توسط Larry Page (یکی از موسسان گوگل) راهاندازی شد. و تا به امروز یکی از راههای اندازهگیری و رتبه بندی وب سایتها محسوب میشود. در این مقاله سعی دارم تا راه های بالا بردن قدرت دامنه را برای شما به اختصار روشن کنم.
دامین آتوریتی یا (DA) چیست؟
دامین آتوریتی وب سایت همانطور که گفته شد مقداری عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است (هرچه این مقدار بیشتر باشد بهتر است). این مقدار سعی در پیش بینی بهینه بودن وب سایت برای قرار گرفتن در رتبههای بهتر در موتورهای جستجو دارد.
این مقدار شبیه به عدد رتبه گوگل (Pagerank) نیست و میتواند رتبه وب سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. ابزار MOZ و سایر ابزارهایی که وجود دارد، با بکارگیری الگوریتمهای رتبه بندی گوگل امتیازی را به دامین شما میدهد، که برای مقایسه با دیگر وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرد.
به بیان دیگر، DA بستگی به دادههای MOZ درباره وب سایت شما دارد. که برخی مواقع به طور دقیق نشان دهنده اندازه گیریهای گوگل نیست. این امری معمول است که وب سایتی دارای دامین آتوریتی پایین باشد ولی در گوگل رتبه بالایی داشته باشد.
موارد دیگر درباره دامین آتوریتی:
- ممکن است وب سایتی توسط گوگل پنالتی شده باشد (جریمه و رتبه خود را از دست داده باشد). ولی در عین حال دارای دامین آتوریتی بالایی توسط ابزارهای اندازهگیری باشد.
- الگوریتم رتبه بندی گوگل صدها فاکتور را مورد بررسی قرار میدهد. که کسی به طور دقیق از آنها اطلاع ندارد. این در حالیست که امتیاز بندی دامین آتوریتی فقط با اندازهگیری ۴۰ فاکتور انجام میشود.
- راه های بالا بردن قدرت دامنه ساده نیستند. به این صورت نخواهد بود که امروز کاری را روی وب سایتتان انجام دهید و به سرعت شاهد تغییر در امتیاز دامنه خود باشید.
- دامین آتوریتی بر اساس الگوریتمهایی اندازهگیری میشود. این به این معنیست که بالا بردن این امتیاز از ۲۰ به ۳۰ بسیار سادهتر از بالا بردن آن از ۷۰ به ۸۰ است. هرچه امتیاز وب سایت شما بالاتر باشد، افزایش آن مشکلتر خواهد بود.
- DA دائماً در حال تغییر است. بنابراین گزینه مناسبی برای اندازه گیری بهرهوری سئو وب سایت شما نخواهد بود.
دامین آتوریتی چگونه اندازه گیری میشود؟
طبق MOZ این امتیاز با فاکتورهای مختلفی اندازه گیری خواهد شد که شامل موارد زیر است:
- تعداد لینک های ورودی به وب سایت شما
- مطابقت و کیفیت لینک های ورودی
- کیفیت مطالب وب سایت شما
- سیگنال های شبکه های اجتماعی (محبوبیت دامین و موارد مربوط به شبکه های اجتماعی شما)
- عملکرد و کارایی سئو وب سایت
چگونه DA وب سایت خود را پیدا کنیم؟
برای اندازه گیری این عدد میتوانید از ابزار MOZ که قبلاً هم اشاره کردم استفاده کنید. نام دامنه وب سایت خود را در آن جستجو و متوجه امتیاز وب سایت خود شوید.
پیج آتوریتی (PA) چیست؟
پیج آتوریتی (Page Authority) شبیه به دامین آتوریتی است. ولی به جای اینکه فاکتورهای اندازه گیری کل وب سایت را در نظر بگیرد، سیگنال های دریافتی به صفحات را بررسی میکند.
این امتیاز نشان میدهد هر صفحه از وب سایت شما میتواند چه رتبه ای را در موتورهای جستجو کسب کند. یک وب سایت که دارای صفحات با قدرت بالا باشد، میتواند دارای DA با امتیاز بالا نیز باشد.
حالا که با این مفاهیم آشنا شدیم، ببینیم راه های بالا بردن قدرت دامنه چیست؟
۷ مرحله برای بالا بردن امتیاز دامین آتوریتی
راه های بالا بردن قدرت دامنه یا دامین آتوریتی:
- کار روی سئو آف پیج
- بهینه سازی سئو آن پیج
- کار روی سئو تکنیکال
- ریسپانسیو بودن وب سایت به خصوص در موبایل
- بالا بردن سرعت وب سایت
- افزایش سیگنال های شبکه های اجتماعی
- صبر
کار روی سئو آف پیج
داشتن Link profile یکی از مهمترین معیارهای اندازه گیری دامین آتوریتی است. وب سایتی که دارای پروفایل قدرتمند و مشخص باشد، دارای امتیاز قدرت دامنه بیشتری خواهد بود.
Link profile چیست؟
وب سایتی میتواند بگوید دارای لینک پروفایل قدرتمندیست که:
- دارای لینک های ورودی (بک لینک) از وب سایتهایی با قدرت بالا باشد
- لینکهای ورودی از وب سایتهای مرتبط باشد
- دارای لینکهای ضعیف و بی کیفیت نباشد
- دارای لینکهای مختلف از دامنه های گوناگون باشد
چگونه لینک پروفایل وب سایت خود را افزایش دهیم؟
این پروسه به آف پیج سئو شناخته میشود. و به تکنیکهایی که شما استفاده میکنید تا لینکهای مناسب و خوبی را به وب سایت خود ارجاع دهید گفته میشود.
برای قوی شدن لینک پروفایل، و با وجود سایر موارد، باید قدرت دامنه را با رعایت موارد زیر بالا ببرید:
حذف لینک های مخرب
از شر لینکهای مخرب خلاص شوید. این پروسه با استفاده از ابزارهای شناسایی این لینکها امکانپذیر است. ابزارهایی مثل MOZ و SEMRUSH میتوانند در این راه به شما کمک کنند.
سپس با وب سایتی که لینکی از شما قرار داده تمام حاصل کرده و از آن بخواهید لینک به وب سایت شما را از بین ببرد. یا تگ نو فالو به آن اضافه نماید.
اگر موفق نشدید، از ابزار Google disavow tool استفاده کنید.
قدرتمند کردن لینک پروفایل
از وب سایتهای مرتبط دیگر لینک دریافت کنید. این قسمت سخت و یکی از کارهای چالش برانگیز در SEO است. لینک بیلدینگ یکی از سرفصلهای گسترده و نیاز به تجریه و مهارت دارد. برخی اوقات افراد تازه کار در فهم درست و انجام این پروسه به مشکل بر میخورند.
برای فهم بهتر این مورد، دو راه بزرگ و مهم را جهت دریافت لینک مناسب بیان میکنم:
-
ساخت لینک طبیعی
با داشتن محتوای مناسب در وب سایت خود میتوانید لینک هایی از وب سایت های دیگر دریافت کنید. این موضوع به لینک سازی طبیعی معروف است. و تئوری است که کاربر میتواند وب سایت شما را یافته، مطالب شما را خوانده، آن را پسند کرده و از داخل آن به سایر لینکها و مطالب وب سایت شما دسترسی داشته باشد.
لازمه این کار، داشتن مطالبی در وب سایت است که قابلیت لینک پذیری داشته باشند. به بیان دیگر، محتوای مناسب و کاربردی و قابل فهم برای خواننده، باعث قرار داده شدن سایت شما به عنوان مرجع خواهد شد.
این پروسه زمانبر است و شما باید برای دیده شدن وب سایتتان صبر داشته باشید.
-
توسعه توسط وبلاگ نویسان
دومین روش برای دریافت لینک مناسب این است که وبلاگ نویسان بدانند شما وجود دارید. با این کار شانس شما برای دیده شدن و افزایش لینک به وب سایتتان افزایش خواهد یافت.
بهینه سازی آن پیج سئو
دومین مرحله از راه های بالا بردن قدرت دامنه کار در آن پیج سئو (On-Page SEO) است. آن پیج سئو بهینه سازی محتوا و صفحات وب سایت شماست.
فاکتورهای مهم آن پیج سئو:
- بهینه سازی عناوین و توضیحات
- استفاده مناسب از هدینگهای H1 و H2 در مطلب
- ساختار درست URL و پرمالینک های وب سایت
- بهینه سازی و سئو تصاویر، ویدئوها و سایر رسانه ها
- استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در محتوا
- لینک سازی داخلی در محتوا (یکی از قدرتمندترین تکنیکهای سئو)
در اینجا یکبار دیگر تاکید میکنم، کیفیت محتوا یکی از فاکتورهای مهم رنکینگ وب سایت هم در آن پیج و هم آف پیج سئو به شمار میرود.
انجام سئو تکنیکال
اگر سئو وب سایت خود را از ابتدا به درستی انجام دهید، لازم نیست دوباره برای انجام آن متحمل هزینه و زحمت شوید. از طرف دیگر، اگر سئو تکنیکال به درستی انجام نشود، روی امتیاز دامین و رتبه شما تاثیر به سزایی خواهد داشت.
موارد حیاتی در سئو تکنیکال:
- رجیستر کردن وب سایت در گوگل کنسول و بینگ
- تنظیم و سابمیت سایت مپ یا نقشه وب سایت در گوگل
- بررسی فایل txt و مطمئن شدن از امکان دسترسی رباتهای گوگل به وب سایت شما بدون مشکل
- مهاجرت وب سایت شما به HTTPS
- اضافه کردن ساختار مطالب (Schema) برای کمک به موتورهای جستجو جهت درک بهتر ساختار مطالب و محتوا
- داشتن منو Breadcrumb در تمامی صفحات
- استفاده مناسب از تگ Hreflang (در شرایطی که وب سایت شما دارای زبانهای مختلف است
ریسپانسیو بودن وب سایت در موبایل
ریسپانسیو بودن وب سایت در موبایل از مدتها پیش دیگر آپشن و امکان محسوب نمیشود. بلکه امری الزامی و ضروری حتی یکی از راه های بالا بردن قدرت دامنه وب سایت است.
جند دلیل برای این موضوع:
- جستجو توسط موبایل امروزه بیشتر از سایر دستگاهها انجام میشود (حدود ۶۰ درصد)
- بیشتر کاربران جستجو خود را با دستگاه موبایل انجام میدهند
- ریسپانسیو بودن وب سایت در موبایل یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که توسط گوگل اعلام شده است
- گوگل اولین نکته ای را که مد نظر ایندکس قرار میدهد، ریسپانسیو بودن در موبایل است
- ریسپانسیو نبودن وب سایت در موبایل تاثیر مستقیمی روی دامین آتوریتی شما خواهد داشت
اگر وب سایت شما هنوز در موبایل ریسپانسیو نیست، بهترین راه شروع به کار با ابزار Google’s Mobile-Friendly Test و بررسی دامنه شماست. گوگل به شما گزارشی همراه با توصیه میدهد که بتوانید وب سیات خود را بهینه کنید.
بالا بردن سرعت صفحات
یکی دیگر از سیگنالهای شناحته شده در الگوریتم رتبه بندی گوگل سرعت صفحات است. وب سایتهایی که سرعت لود بالایی دارند، از وب سایتهای کند رتبه بالاتری دریافت خواهند کرد.
بالابردن سرعت صفحات وب سایت فقط منجر به رتبه بهتر نخواهد شد. بلکه یکی از راه های بالا بردن قدرت دامنه نیز است. همچنین تجربه بهتری از وب سایت شما را به کاربر ارائه میدهد و این به معنی فروش بیشتر و کسب درآمد بیشتر است.
این همیشه آسان نخواهد بود که بتوانید از پس مشکلات برای بالا بردن سرعت وب سایت خود برآیید. عناصر تکنیکال مختلفی در این امر دخیل خواهند بود.
بررسی موارد زیر تا حدودی به شما در بالا بردن سرعت کمک خواهد کرد:
- حذف پلاگینهای غیر ضروری
- آپدیت و بروزرسانی وردپرس و پلاگینها به آخرین نسخه
- تماس با هاست خود و درخواست گزارش ار وضعیت سرور. و در صورت لزوم آپگیرد و تغییر سرور
- استفاده از پلاگینهای مخصوص کش
- بهینه سازی تصاویر و سایز آنها
- استفاده از سرویسهای استریم ویدئو مانند یوتیوب
- استفاده از CDN در مواقعی که فایل CSS شما حجیم و تعداد عکسها زیاد است
افزایش سیگنال شبکه های اجتماعی
اگرچه گوگل بارها گفته است که سیگنالهای شبکه های اجتماعی جز فاکتورهای الگوریتم رتبه بندی آن نیستند، ولی تطبیق پذیری بالایی بین صفحاتی که رتبه بالایی دارند و سیگنالهای شبکه های اجتماعی دیده میشود.
صفحاتی که در گوگل محبوب هستند، لایک ها و کامنتهای بیشتری داشته و بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند.
یکی از راه های بالا بردن قدرت دامنه همین است. برای این منظور باید موارد زیر را انجام دهید:
- کار روی Facebook business page و افزایش فالوور
- فعال بودن شبکه اجتماعی
- داشتن دکمه های میانبر شبکه های اجتماعی در وب سایت خود برای اشتراک گذاری مطالب
صبور باشید
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم، یکی از راه های بالا بردن قدرت دامنه یا همان دامین آتوریتی داشتن صبر است. این کار یک شبه قابل انجام نیست. زمان زیادی لازم است تا کراولرهای MOZ سراغ وب سایت شما آمده و امتیاز آن را بررسی کنند.
بعد از تغییر در وب سایت خود انتظار این را نداشته باشید که در عرض یکماه جواب خود را دریافت کنید. با کار کردن روی بالا بردن رتبه وب سایت خود در گوگل تاثیر مستقیمی روی امتیاز دامین خود میگذارید.
در نهایت اگر سوال، پیشنهاد یا انتقادی دارید در پایین همین صفحه میتوانید بیان کنید. اگر هم دوست داشتید میتوانید مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.